Wiktoria Szelmicka

Audyt UX to kompleksowa analiza ekspercka pod kątem spełniania przez dany produkt potrzeb użytkowników. Dany produkt to nie tylko materialne rzeczy, ale także strony internetowe, sklepy www czy aplikacje. W kontekście audytu UX najczęściej mówi się o audytowaniu właśnie tego drugiego rodzaju produktów, a szczególnie popularne stało się analizowanie sklepów i stron internetowych.


Audyt UX dla stron i sklepów internetowych

Audyt UX (audyt użyteczności) dla stron i sklepów internetowych pozwala sprawdzić, w których miejscach na stronie użytkownicy mogą napotkać na problem. Problem ten niekoniecznie związany jest z realnie występującym na stronie błędem (także i to jest audytowane!), ale z ich własnymi kompetencjami cyfrowymi czy, najzwyczajniej w świecie, ilością czasu i poziomem skupienia, jaki muszą poświęcić, by dane zagadnienie zrozumieć.

Co taki „problem” oznacza dla właściciela strony lub sklepu? Najczęściej – zmniejszenie satysfakcji jego potencjalnego klienta z przeglądania dostępnych produktów lub usług. Jeśli takich problemów klient napotka kilka, opuści stronę i najprawdopodobniej skorzysta z oferty konkurencji.

Dzięki przeanalizowaniu pod kątem użyteczności strony/sklepu, specjalista może wykryć takie problemy i zminimalizować ich ilość. Czy możliwa jest całkowita eliminacja? Dla przeciętnej grupy odbiorców – tak. W kontekście specyficznej grupy odbiorców – jeszcze bardziej. Jednak mówiąc o wszystkich użytkownikach z całego świata – nie będzie to nigdy wykonalne. Co nie znaczy, że nie warto do tego dążyć.

Audyt UX może (a wręcz powinien) sprawdzać także podstawowe elementy związane z dostępnością. Wśród użytkowników przeglądających stronę znajdzie się mnóstwo osób, które: 1. Nawigują po stronie za pomocą klawiatury, 2. Mają wady lub zaburzenia wzroku, 3. Akurat w momencie przeglądania strony ich internet zwolnił, a i tak chcą przeczytać o ofercie. 4. Przeróżne inne przypadki, które naprawdę zdarzają się codziennie. Dlatego warto dbać o dostępność – bo bez niej, straci się tych klientów.

Często w czasie spotkań, kiedy rozmawiam z klientami o potrzebie dostępności, pada pytanie, czy i ile osób niewidomych lub nawigujących za pomocą klawiatury przegląda ich stronę/sklep. W dostępności nie chodzi tylko o takie osoby (chociaż zapewnienie im warunków poznania oferty jest niezwykle ważne – to także Twoi klienci!), ale również o to, na ile można pozwolić sobie, by strona nie była dostępna i czy jej niedostępność nie będzie wizerunkowym ciosem.

Czego oczekiwać po audycie UX?

Audyt UX to przede wszystkim analiza. Wykrycie problemów oraz błędów to kluczowe zadanie specjalisty w czasie przeprowadzania audytu. Jednak audyt bez wskazania jasnych i spójnych ze sobą rekomendacji rozwiązania przedstawianych trudności nie jest zbyt wiele wart. Dlatego bardzo ważne jest, aby pytać o to, czy w audycie znajdą się klarowne rekomendacje, które nie wykluczają się wzajemnie (tj. jedno rozwiązanie nie sprawia, że drugie jest niemożliwe do wprowadzenia).

W Alte Media przeprowadzamy kompleksowe audyty UX, do których dołączamy czytelne rekomendacje w dwóch formach – opisowej, a także przykładowej realizacji w postaci wizualnej. 

 

Skontaktuj się z nami! 

 

Podobne tematy