Łukasz

Co sekundę w Google użytkownicy wykonują 2,3 mln wyszukiwań. Nie trudno się zatem domyślić, że reklamowanie produktów w tym miejscu może przynieść ogromne korzyści finansowe. Co jednak z realnymi kosztami kampanii Google Ads? Jak je obliczyć i czy sama promocja jest opłacalna? Na te pytania odpowiemy w dzisiejszym wpisie!

Ile kosztuje kampania Google Ads?

Koszt kampanii jest uzależniony od kilku indywidualnych czynników. Aby pomóc Ci lepiej zrozumieć działanie tej platformy reklamowej, zaczniemy od najważniejszych faktów oraz modeli kampanii.

Google Ads opiera się na systemie aukcyjnym. Licytacja rozpoczyna się, kiedy Twój potencjalny klient wpisze w wyszukiwarkę zapytanie ofertowe, zawierające wybrane wcześniej przez Ciebie słowo bądź słowa klucze. Koszt generowany jest, dopiero kiedy użytkownik podejmie akcję, zależną od wybranego przez Ciebie modelu reklamowego.

Modele reklam Google Ads

Istnieje kilka modeli reklam Google Ads jak

  • ROAS i CPA, opierających się na działaniu algorytmów
  • CPM lub CPV, opierających się na płatności za liczby wyświetleń.

Najpopularniejszym jest jednak CPC, czyli cost per click, w którym płacimy za każde kliknięcie reklamy. Samo wyświetlenie reklamy w tym modelu jest bezpłatne, koszt generuje dopiero kliknięcie i przejście na stronę reklamodawcy.

Od czego zależy pozycja i koszt reklamy?

Może Ci się wydawać, że koszt reklamy jest zależny głównie od konkurencji i jej budżetu. Musisz jednak wiedzieć, że Twoje działania niezwiązane z kosztami, mają tu równie ważne znaczenie. Rankingi, jakie osiągają reklamodawcy, są wyliczane na podstawie zaproponowanej kwoty maksymalnej za dane hasło oraz wartości reklamy.

Google analizuje jakość reklam i nagradza te lepsze, wyższą pozycją i lepszą ceną za interakcje. Aukcję wygra zatem niekoniecznie reklamodawca z najwyższym budżetem. Jeśli jakość jego reklamy będzie wątpliwa, nie osiągnie on najlepszej pozycji.

Co jeszcze wpływa na koszt reklamy?

koszty kampanii Google Ads

Kolejnymi czynnikami mającymi wpływ na koszt kampanii jest tzw. dayparting, czyli określenie czasu, w jakim Twoja reklama pojawia się w wyszukiwarce, a także geolokalizacja oraz wybór typu urządzeń, na jakich będą wyświetlać się reklamy.

Zgodnie z tym, co ustalisz, reklamy mogą pojawiać się w ciągu całej doby, dnia, bądź w wybranych przez Ciebie godzinach, miejscach i na urządzeniach. Dzięki tak złożonym możliwościom wyświetlania możesz skutecznie kontrolować koszty swoich reklam, modyfikując je zgodnie z zachowaniami Twoich potencjalnych klientów.

Słowa kluczowe, a koszt kampanii Google Ads

Popularność słów kluczowych ma ogromny wpływ na cenę kampanii Google Ads. Istnieją bardzo popularne słowa, których koszt za jedno kliknięcie przekracza dziesiątki złotych i takie, które kosztują mniej niż 1 grosz.

Najdroższe słowa kluczowe to te dotyczące branży ubezpieczeń, pożyczek, kredytów hipotecznych oraz usług prawniczych. Jak jednak będzie to wyglądało w Twoim przypadku? Jeśli chcesz przekonać się, jaki może być koszt za dane słowo kluczowe, skorzystaj z planera słów kluczowych, który wylicza szacunkową ceną za średnie CPC.

Co to jest średnie CPC i jak obliczyć koszt kliknięcia?

Koszt kliknięcia dzielimy na rzeczywisty, średni i maksymalny.

  • Rzeczywisty to faktyczna suma, jaką płacisz kliknięcie w reklamę,
  • a maksymalny – to najwyższa kwota, jaką chcesz za to zapłacić (podczas tworzenia kampanii ustalasz to).

Średni koszt kliknięcia Google oblicza automatycznie za Ciebie (dane znajdziesz na stornie „Kampanie” w kolumnie „średni CPC”), biorąc pod uwagę kwoty wszystkich kliknięć i dzieląc je przez siebie.

Dzięki średniemu kosztowi możesz obliczyć budżet dzienny, jaki nas satysfakcjonuje. Powiedzmy, że chciałbyś osiągnąć 200 kliknięć dziennie, a średni koszt kliknięcia wynosi 0,50 zł. Ustalasz budżet na 200 x 0,50 zł = 100 zł. Rzeczywista kwota wygenerowana za poszczególne kliknięcia może być różna niż średni koszt kliknięcia za reklamę. Po ustaleniu dziennego budżetu nigdy jednak nie zapłacisz więcej niż zakładałeś!

Return of Investement

Największe znaczenie w kampanii Google Ads ma jednak nie koszt za poszczególne działania, a zwrot z inwestycji, czyli ROI, który określa rzeczywiste przychody, jakie uzyskasz z kampanii. Obliczamy w następujący sposób:

ROI = (przychody – koszty sprzedanych towarów i usług) / koszty sprzedanych towarów i usług.

Nieodłącznym elementem wszelkich obliczeń i działań modyfikujących etapy kampanii, jest analiza, którą umożliwia Google Analytics, o którym pisaliśmy w poprzednim poście. Mimo że dzięki to narzędzie w znaczny sposób ułatwi Ci prowadzenie kampanii, wszystkie wymienione wyżej etapy wymagają poświęcenia czasu i wiedzy. Wsparcie doświadczonych specjalistów jest kluczowe, by Twoja kampania osiągnęła sukces.

Nasza firma od wielu lat z powodzeniem zajmuje się działaniami z zakresu marketingu internetowego. Jesteśmy certyfikowanym partnerem Google, czym mogą pochwalić się tylko najlepsze i najbardziej aktywne agencje w Polsce. Ten status jest potwierdzeniem naszej wiedzy oraz specjalistycznego podejścia do tworzenia i optymalizacji kampanii Google Ads,

Jeśli więc potrzebujesz konsultacji w temacie Google Ads lub bezpłatnej wyceny, czekamy na Twój kontakt!