Piotr

Kampanie AdWords, pozycjonowanie, wszelkie działania SEM (Search Engine Marketing) zwiększają liczbę odwiedzin sklepu internetowego, budują wizerunek marki w Internecie, prowadzą użytkowników do poszukiwanych produktów, usług, jednak o skuteczności tych działań decyduje budowa, wygląd oraz użyteczność sklepu.

Aby spełnić oczekiwania użytkowników i zachęcić ich do podjęcia akcji np. dokonania zakupu lub wysłania e-mail niezbędna jest optymalizacja w oparciu o konkretne dane. Wiedząc jak nasi użytkownicy poruszają się po sklepie, gdzie rezygnują z dalszego przeglądania, ile czasu spędzają na danej podstronie, czy napotykają problemy korzystając z urządzeń mobilnych, mamy możliwość wykorzystania tej wiedzy do testowania i wdrażania skutecznych rozwiązań. Poznaj raporty Google Analytics, które pomogą Ci zwiększyć efektywność Twojego sklepu internetowego.

1. Konwersje / Urządzenia

Internauci coraz częściej korzystają z urządzeń mobilnych. Analizując raport konwersji w zależności od urządzenia możesz sprawdzić czy współczynnik konwersji użytkowników korzystających z tabletów, komórek i komputerów ma porównywalną wartość, czy na jednym z tych urządzeń znacząco się różni od innych. Jeżeli 30% odwiedzin Twojego sklepu internetowego stanowią użytkownicy mobilni, a nie jest on responsywny to większość albo wszyscy użytkownicy mobilni szybką go opuszczą i nie przejrzą Twoich produktów, nie dokonają zakupu, więc nie zrealizują konwersji.

mobilne_wsp.odrzucen

Raport kategoria urządzeń i współczynnik e-commerce

Nawet, gdy Twój e-sklep jest przystosowany do urządzeń mobilnych to współczynnik konwersji z tych urządzeń może być niższy niż z komputerów. Coraz więcej osób używa telefonów z dużymi ekranami oraz tabletów, z których swobodnie można przeglądać oraz realizować zamówienia. Zdecydowanie warto zadbać o tą kwestię, ponieważ nawet gdy użytkownicy nie dokonują zakupów korzystając z telefonu to często przeglądają produkty, usługi na telefonach, po czym realizują zamówienie na komputerze. Urządzenia mobilne biorą udział w procesie zakupowym, więc nie posiadając responsywnego szablonu sklepu z dnia na dzień tracisz kolejnych potencjalnych klientów.

2. Odsłony / Współczynnik konwersji / Współczynnik odrzuceń

Każdy właściciel sklepu internetowego walczy o to, aby pozyskać jak największą ilość użytkowników. Przyjrzyj się najpopularniejszym stroną Twojego sklepu internetowego. Sprawdź, które strony powodują, że użytkownicy rezygnują z dalszego przeglądania oferty?W tym celu pomocny będzie raport widoczny na poniższym zdjęciu ukazujący współczynnik odrzuceń każdej ze stron.

odslony_odrzucenia

Raport Strona/ Odsłony / Współczynnik odrzuceń

To proste, ale przydatne zestawienie pozwalające zidentyfikować podstrony, które wymagają poprawy. Porównaj, które mają najniższy współczynnik odrzuceń z tymi, które mają najwyższy i zastanów się co można, by zmienić, aby na tych „słabszych” stronach skłonić użytkownika do pozostania na stronie.

3. Wejścia z kampanii / Współczynnik odrzuceń

Taki raport można również wykorzystać do analizy kampanii linków sponsorowanych. Często tworząc kampanie prowadzimy użytkowników do konkretnych podstron z produktami lub usługami. Skorzystaj z raportu, aby porównać strony wejścia oraz ich współczynnik odrzuceń. Sprawdź jak skuteczne są strony, do których prowadzisz z reklam AdWords. Być może warto kierować użytkownika, gdzie indziej, by efekt kampanii był lepszy?

docURL_wsp_odrzucen

Raport wejścia z kampanii/ współczynnik odrzuceń

Następnie sprawdź wartość współczynnika konwersji dla tych stron. W oparciu o te dane, możesz zdecydować, które strony warto zmodyfikować, aby były skuteczniejsze, być może warto zmodyfikować kampanie pod względem słów kluczowych lub prowadzić użytkownika na inne podstrony?

4. Rozdzielczość ekranu / konwersje

rozdzielczosc

Raport rozdzielczość ekranu / konwersje

Kolejny prosty, ale istotny raport. Warto sprawdzić czy nasz współczynnik konwersji różni się, gdy użytkownicy korzystają z urządzeń o różnej rozdzielczości ekranu. Może okazać się, że użytkownicy posiadający ekrany o małej rozdzielczości nie widzą niektórych elementów sklepu, co wpływa na ich decyzje o opuszczeniu go. Może okazać się, że Twój sklep odwiedza wielu użytkowników korzystających z ekranów niższej rozdzielczości i jeżeli dostosujesz go do takich wymiarów zwiększysz szanse na to, że użytkownicy zrealizują zamówienie.

5. Odsłony / Średni czas wczytywania strony

Czas wczytywania sklepu jest bardzo ważny, szczególnie dla urządzeń mobilnych. Być może niektóre z stron Twojego sklepu są bogate w grafiki lub filmy, które spowalniają działanie serwera. Możesz to sprawdzić z wykorzystaniem raportu:

odwiedziny_czas_wczytywania

Raport Odsłony / Średni czas wczytywania strony

oraz za pomocą narzędzia dla deweloperów Google PageSpeed Insights, które wskaże co dokładnie wpływa na długi czas wczytywania strony i jak można temu zaradzić, zarówno w przypadku komputerów jak i smartfonów.

pagespeedinsight

Google PageSpeed Insights

6. Źródło odwiedzin / Konwersja

Chcesz wiedzieć, które źródło ruchu w Twoim sklepie sprawdza się najlepiej, a które jest zbędne? Prowadzisz kampanie na lokalnym portalu informacyjnym lub na facebooku i chcesz sprawdzić jej skuteczność? Jednym z prostszych raportów, które pozwoli odpowiedzieć na te pytania jest porównanie źródeł ruchu, ilości odwiedzin i współczynnika konwersji.

zrodlo-wspkonwersji

Raport Źródło / Współczynnik konwersji e-commerce

Jaki wniosek z powyższego zdjęcia? Widać, że marka sklepu jest znana, ponieważ posiada grono użytkowników, którzy bezpośrednio wchodzą do sklepu i dokonują zakupów. Kampania Adwords gromadzi duży ruch w sklepie, jednak warto popracować jeszcze nad zwiększeniem liczby konwersji. Poniżej widać również fora, witryny internetowe, które nie przyniosły żadnych konwersji, jeżeli inwestujemy w reklamę na tych stronach warto zastanowić się czy poniesione koszty są tego warte.

Raporty Analytics pomagają zrozumieć co się dzieję i w którym miejscu, ale na pytanie dlaczego tak się dzieję musisz odpowiedzieć sam.

W tym celu zbierz dane i analizuj raporty w poszukiwaniu elementów do poprawy w sklepie. Następnie wciel się w rolę użytkownika lub poproś o to znajomych, pracowników, aby np. odwiedzili Twój sklep korzystając z  telefonu i spróbowali złożyć zamówienie. Zobacz, gdzie napotykają problemy, wysłuchaj ich opinii. Analizuj również otwarte wypowiedzi klientów. Nie bój się wdrażać i testować nowych rozwiązań, wyciągaj wnioski i dalej testuj, aż wyniki ulegną poprawie.

Powyższe raporty należą do podstawowych, jednak ich analiza jest dobrym początkiem do poprawy użyteczności Twojego sklepu oraz zwiększenia liczby konwersji. Systematyczna analiza danych i testowanie lepszych rozwiązań sprawi, że Twój sklep internetowy będzie coraz skuteczniejszy i przyciągnie na stałe większą ilość użytkowników.