Paweł

Promocja sklepów internetowych w Google to nie tylko pozycjonowanie i kampanie AdWords na sieć wyszukiwania i sieć reklamową (w tym Remarketing). Większość sklepów korzysta już kampanii produktowych Google, które stały się jednym z najlepszych źródeł konwersji. Kampanie produktowe Google wymagają specjalnego pliku danych z produktami – tzw. Google Shopping Feed. Ale zacznijmy od podstaw…

Czym są kampanie produktowe?
Kampanie produktowe wyświetlają reklamy z listą produktów w wyszukiwarce Google (w oddzielnej sekcji, niezależnie od reklam tekstowych), w witrynach partnerów w sieci wyszukiwania Google, w których są wyświetlane produkty na sprzedaż, oraz w Zakupach Google (wybrane kraje). Podsumowując są to reklamy, które przedstawiają produkt ze zdjęciem, ceną, nazwą sklepu.

kampanie produktowe w wyszukiwarce Google
Jak wyświetlać swoje produkty?
Przede wszystkim trzeba przygotować specjalny plik danych z produktami zgodny z wytycznymi Google odnośnie kampanii produktowych. Plik taki musi być zapisany w jednej z następujących postaci: txt, xml, gz (skompresowany tekst, lub xml), zip (skompresowany tekst, lub xml), bz2 (skompresowany tekst lub xml).

Jaki jest największy problem podczas wdrażania kampanii produktowych?
Tworząc wiele takich kampanii zauważyliśmy, że największym problemem jest stworzenie odpowiedniego pliku danych z produktami. Większość znanych platform sklepowych wprowadziło w swoim oprogramowaniu eksport produktów do pliku, choć przyznać muszę, że są platformy, gdzie plik z produktami jest niepełny (nie zawiera wszystkich wymaganych atrybutów) i wymaga dalszej edycji.

Jakie atrybuty powinien zawierać przykładowy plik z produktami tzw. Google Shopping Feed, aby mógł właściwie wyświetlać się w Google?
a) Unikalny ID produktu np.
<g:id>29495</g:id>
Muszą to być znaki alfanumeryczne.

b) Tytuł produktu do 150 znaków np.
<title>Kubek termiczny Byron Contigo 470ml</title>

c) Opis produktu do 5000 znaków np.
<description>Kubek termiczny Byron Contigo 470ml to fantastyczny, praktyczny kubek próżniowy. Sprawdzi się w każdej sytuacji.</description>

d) Kategoria produktów Google (wybierana z mapy kategorii Google)
<g:google_product_category>Dom &amp; ogród &gt; Kuchnia &amp; jadalnia &gt; Transportery do żywności &amp; napojów &gt; Kubki termiczne</g:google_product_category>

e) Link do produktu wraz z przedrostkiem http://
<link>http://www.przykladowadomena.pl/kubek-termiczny-byron-contigo-470ml</link>

f) Link do zdjęcia produktu wraz z przedrostkiem http:// lub https://
<g:image_link>http://www.przykladowadomena.pl/image1.jpg</g:image_link>

g) Stan produktu (new – nowy, used – używany, refurbished – odnowiony)
<g:condition>new</g:condition>

h) Dostępność produktu (in stock – w magazynie, out of stock – niedostępny,preorder – zamówienie przedpremierowe)
<g:availability>in stock</g:availability>

i) Cena produktu
<g:price>55.00 PLN</g:price>

kod

Jak widać plik powinien posiadać kilka atrybutów, aby mógł przejść spokojnie weryfikację Google.
Samo przyjęcie pliku nie oznacza powodzenia kampanii. Wszystko zależy później od odpowiedniego zarządzania kampanią, robienia odpowiednich wykluczeń słów na które wyświetla się dany produkt, monitorowania stawek za dany produkt.

  • Dawid Dutkiewicz

    „Plik taki musi być zapisany w jednej z następujących postaci: txt, xml, gz (skompresowany tekst, lub xml), zip (skompresowany tekst, lub xml), bz2 (skompresowany tekst lub xml).” << działają też arkusze Google, całkiem wygodna metoda do testowania i zmian w pliku zanim stworzy się generowany XML albo txt. Wadą oczywiście jest brak aktualizacji stanu magazynowego :)