Paweł

Promocja sklepu internetowego, to pojęcie bardzo szerokie. Internet daje nieograniczone możliwości sprzedażowe. Nowych klientów dla naszego sklepu możemy uzyskiwać m.in. dzięki pozycjonowaniu organicznemu, kampaniom Google AdWords, Social Media, porównywarkom cenowym, czy poprzez zewnętrzne serwisy oferujące nasze produkty, jak Allegro. Dzisiaj chciałbym poświęcić uwagę pozycjonowaniu organicznemu, bo to właśnie SEO generuje najwyższy % ruchu w sklepach internetowych.

Pozycjonowanie organiczne nie jest jednak działaniem, którego efekt będziemy widzieli od razu – tak jak w przypadku kampanii Google AdWords. Czas osiągnięcia zamierzonych efektów jest indywidualny dla każdego sklepu i uzależniony od wielu czynników m.in. budowy platformy sklepowej, nasilenia konkurencji, wyboru odpowiedniej strategii SEO.

Najważniejszym etapem jest optymalizacja sklepu internetowego i powinna być ona rozpoczęta już na samym początku – na etapie tworzenia sklepu. W poniższych punktach przedstawiam kilka podstawowych aspektów, na których należy się skupić.

1. Poprawne nazewnictwo produktów

Dobrze: ergonomiczny fotel skórzany Consul czarny
Źle: Consul czarny

2. Link do produktu – odpowiednia budowa

Dobrze: przykladowadomena.pl/ergonomiczny-fotel-skorzany-consul-czarny
Źle: przykladowadomena.pl/consul-czarny

3. Karta produktu

Powinna zawierać nagłówek H1 z nazwą produktu. Komercyjne platformy sklepowe posiadają takie rozwiązanie, ale autorskie rozwiązania już nie zawsze.

4. Unikalny opis produktu

To jest największy grzech sklepów internetowych, bo bardzo często produkty zaciągane są z różnych hurtowni i powielane w wielu sklepach.

5. Metatagi, czyli title produktu i description produktu

Title powinien zawierać nazwę produktu, a description jak najlepiej opisywać produkt. Dobry description może przełożyć się na lepszy CTR (więcej kliknięć do liczby wyświetleń).

6. Zdjęcia produktów

Znacznik alt powinien być opisany nazwą produktu, nazwa zdjęcia również może być nazwą produktu.

7. Linkowanie wewnętrzne

Zdarza się, że karta produktu przedstawia tylko produkt docelowy, a powinna jeszcze przedstawiać np. produkty podobne, produkty powiązane, dobierz akcesoria czy taniej w zestawie. Pozwoli to na lepsze linkowanie wewnętrzne.

Na poniższym wykresie przedstawiono ruch organiczny sklepu internetowego. Od końca kwietnia do początku czerwca wykonywaliśmy prace optymalizacyjne (wraz ze zmianami opisów produktów), po których widoczne są wzrosty odwiedzin strony.

Bez tytułu

Przedstawione powyższe wskazówki, to tak naprawdę podstawy, o których właściciele sklepów internetowych powinni wiedzieć już na etapie tworzenia. Istnieje jeszcze szeroka gama rzeczy niezbędnych do wykonania przy optymalizacji i warto skorzystać z pomocy specjalistów SEO. Wykonanie dobrego audytu i późniejszej optymalizacji może decydować o sukcesie sprzedażowym sklepu internetowego.

  • Marcin

    Przydatne wskazówki dla początkujących chcących zarabiać pieniądze w handlu internetowym.

  • Arek

    Dopisałbym do tytułu – PODSTAWY ;)

  • piotr

    Z pkt 7 – produkty podobne. Trzeba zrobić to z głową, żeby (poprzez wprowadzony innymi produktami) szum informacyjny nie zdekoncentrował użytkownika i odwiódł go od zakupu już wybranego produktu. Głównym celem sklepu jest sprzedaż

  • Taig

    Fajnie napisane podstawy, od których powinien zacząć każdy, kto chce zacząć prowadzić sklep internetowy;)

  • Romek

    Idealny poradnik dla początkujących :) Dzięki !

  • W pełni się zgadzam zwłaszcza w zakresie unikalnych opisów produktów – ale i kategorii. Pokazałaeś fajny wykres, pokażę inny – który znajduje się tutaj – https://blog.seo-profi.pl/jak-zwiekszyc-sprzedaz-w-sklepie-internetowym/. Na wykresie widać bardzo wyraźnie, że po roku pracy przy stronie sprzedaż z naturalnych wyników wyszukiwania może wzrosnąć o prawie 2000% :)
    Niestety nadal wiele osób zaniedbuje tego typu działania, ba – uważa je za ZBĘDNE; a tymczasem – co sam pokazałeś – przynosi to bardzo dobre wyniki :)

  • Kamil Gable

    Fajny tekst aczkolwiek trochę mnie dziwi brak wzmianki na temat email marketingu, który jak wiadomo jest jednym z najważniejszych driverów sprzedaży w e-commerce. Jeśli interesuje Cię konkretny przykład polecam case study o tym jak za sprawą działań email marketingowych zwiększono sprzedaż w BdSklepie: http://freshmail.pl/blog/jak-zwiekszyc-sprzedaz-w-sklepie-internetowym-case-study-p1/

  • Krzysztof

    :))