Paweł

Trudno byłoby zliczyć liczbę pytań dotyczącą sposobu pozycjonowania, padającą od naszych Klientów. Nic w tym dziwnego – w końcu strona internetowa, to podstawa funkcjonowania firmy w przestrzeni wirtualnej. Dlatego ważne jest podjęcie odpowiedniej decyzji związanej z wyborem osób odpowiedzialnych za jej pozycjonowanie. Tym bardziej, że spotkać możemy się z różnymi nieuczciwymi technikami, które podburzają zaufanie do profesjonalistów SEO.

Bezpieczne pozycjonowanie

Kto z nas nie spotkał się z ofertami wypromowania strony na najwyższe pozycje w szybki i prosty sposób? Nawet serwisy zakupów grupowych oferują możliwość kupowania pakietów „linków prowadzących” do stron, które podbiją miejsce w wynikach wyszukiwania. Niektórzy „specjaliści” nadal utrzymują, że dzięki linkowaniu w katalogach SEO pozwolą stronie uzyskać świetne efekty w wyszukiwarce Google. Wszystko brzmi dobrze, ale czy takie jest?

Zapewniamy, że nie! Google stara się zaostrzać zasady i wytyczne oraz przede wszystkim stawia na jakość! To już nie są czasy, w których można dodawać masowe ilości linków. Teraz podstawowym czynnikiem pozytywnych efektów jest odpowiednia optymalizacja strony pod względem SEO.

pozycjonowanie-czy-wiesz-ze 

Optymalizacja przede wszystkim!

Proces optymalizacji SEO powinien być jednym z pierwszych kroków przy uruchamianiu nowego serwisu, czy sklepu internetowego. Pewnie większość użytkowników Internetu zadaje sobie pytanie: na czym to właściwie polega? Najprościej rzecz ujmując, jest to dostosowanie naszej strony internetowej do wymagań wyszukiwarki Google. Zarówno pod względem treści (pozycjonujemy się na odpowiednie słowa kluczowe), jak i kodu źródłowego. Trzeba pamiętać, że wyszukiwarki widzą naszą stronę troszeczkę inaczej niż ludzkie oko. Dlatego warto zadbać o to, aby była ona czytelna również dla nich.

Podstawowe czynniki, na które należy zwrócić uwagę  podczas optymalizacji strony.

  • Sprawdzenie czy strona nie ma zablokowanego indeksowania.
  • Proste i przyjazne linki.
  • Stworzenie hierarchii nagłówków.
  • Zadbanie o odpowiedni content na stronie.
  • Występowanie strony pod jednym adresem z www lub bez.
  • Obsługa błędu 404.
  • Sprawdzić ustawienie wildcard.
  • Odpowiednie uzupełnienie meta danych. Przede wszystkim title, ale dobrze jest mieć poprawnie wykonane description, również pod kątem sprzedażowym. Może wpłynąć na lepszy CTR. Zadbajmy o właściwą długość opisów.
  • Stworzenie sitemapy.
  • Unikalność treści.
  • Weryfikacja witryny w Google Webmaster Tools. Dodanie sitemapy, sprawdzenie pliku robots.txt, połączenie z kontem Google Analytics, ustawienie preferowanego wyświetlania strony.
  • Działania związane z analityką strony – Google Analytics. Śledzenie statystyk jest bardzo istotne, pozwala między innymi mierzyć zachowanie użytkowników na stronie. Daje to nam możliwość na jeszcze lepszą optymalizację witryny pod kątem użyteczności np. przesunięcie formularza kontaktowego w inne miejsce, aby mógł lepiej konwertować.

Unikalność treści na stronie

No właśnie… unikalność treści. Coś, za co w większym stopniu odpowiedzialny jest właściciel strony. Nie ma właściwie większego błędu, który możemy popełnić przy tworzeniu serwisu, jak kopiowanie tekstów z innych witryn. Oczywiście utrudnioną sytuację mają właściciele dużych sklepów internetowych, w których trudno jest o unikalność przy sporej liczbie produktów. Poza tym specyfikacja ich nie zawsze będzie inna. Warto jednak w takim przypadku stworzyć dodatkowe opisy do produktów, jak i dla porównywarek.

optymalizacja

Katalogowanie – jaki ma wpływ?

W momencie należy też napisać kilka słów o katalogowaniu. Zdobywanie linków do strony, którą pozycjonujemy jest nadal ważnym aspektem. Muszą one jednak być wartościowe! Przykładem może być umieszczenie linku prowadzącego do sklepu z rowerami z witryny związanej ze sportem, a najlepiej z kolarstwem. Jakiś czas temu popularne wśród firm pozycjonerskich i freelancer’ów było katalogowani automatyczne. Do dzisiaj ten proceder trwa, ale już w nieco mniejszym stopniu jak kiedyś. Wykorzystywanie śmieciowych i niewartościowych katalogów, precli w chwili obecnej może skończyć się nałożeniem filtra przez Google. My stosujemy tylko i wyłącznie ręczne zdobywanie linków, zachowując pełną kontrolę nad tymi działaniami.

O samym procesie pozycjonowania można byłoby pisać nieskończenie wiele. Naszym celem jest jednak uświadomienie pewnych różnic i podkreślenie, że osiągnięcie zadowalających efektów to zbiór wielu czynników związanych z optymalizacją i działaniami poza witryną.

  • Bardzo ciekawy i przydatny artykuł

    • Każda informacja mająca pomóc w pozycjonowaniu bywa przydatna . Niektóre informacje są nam znane ale przekazane w inny sposób, stają się bardziej zrozumiałe. Bardzo przydatny artykuł .

  • Wytłumacz dlaczego ustawienie wildcard jest podstawowym czynnikiem optymalizacyjnym?
    Czym się różni ręczne dodanie do katalogu od automatycznego (dobrze skonfigurowany projekt)

    • Paweł

      Witam,
      należy sprawdzić ustawienie wildcard. Na większości hostingów jest to wyłączone, ale są hostingi, które umożliwiają tworzenie adresów typu abc.twojadomena.pl. Pod tym adresem występuje wtedy zduplikowana treść, co jak wiemy nie jest zjawiskiem pożądanym.
      Jeśli chodzi o zdobywanie linków to nigdy automatyczny projekt nie będzie skonfigurowany w sposób idealny. Nie wszystkie automatyczne dodawarki mają możliwości dodawania swojej listy katalogów. Po drugie jest również wiele autorskich rozwiązań katalogów branżowych/firmowych, z którymi nie radzą sobie żadne automaty.

      • Z pierwszym się zgodzę, bo w artykule zabrzmiało to tak jakby wildcard był zalecany. Z automatyzacją linkowania nie do końca się zgadzam, owszem przy kilku stronach można pozwolić sobie na ręczne zdobywanie linków, natomiast co jeśli jest np. 100 klientów? Zależy też czym u Ciebie jest zdobywanie linków, jeśli linkujesz ze stron opartych na popularnych skryptach to na rynku jest wiele automatów, które zrobią to w sposób identyczny niż jeśli miałbyś to robić ręcznie, przy skryptach autorskich lub mało popularnych również jest rozwiązanie automatyzacji poprzez autorskie oprogramowanie lub chociażby zennoposter. Co z zapleczem? również dodajesz linki ręcznie? Chciałem tylko powiedzieć, że afiszowanie się poprzez stosowanie „ręcznych metod pozycjonowania” to taka trochę gra pod publiczkę. Osobiście nic do Ciebie nie mam. pozdro:)

        • Paweł

          Owszem jest kilka automatów, które obsłużą te popularne skrypty w lepszy lub gorszy sposób, ale wartościowe katalogi z tych popularnych skryptów można policzyć na „palcach jednej ręki”. Jeśli chodzi o autorskie skrypty to żaden automat nie rozwiążę w całości tego problemu. W niektórych przypadkach, aby dodać wpis trzeba wysłać zeskanowane potwierdzenie z danymi firmy, więc nie ma możliwości, żeby to obejść. Sam proces weryfikacji jest czasami kilkuetapowy i nie wymaga tylko potwierdzenia w link aktywacyjny.

          • Prawda, że dobrych katalogów jest tyle co kot napłakał, a reszta… też nie jest ich dużo i te łatwo obsłużyć dobrze skonfigurowanym półautomatem. Strony docelowe i dobre zaplecze można dodać ręcznie do tych kilku(nastu) sztuk – da się to ogarnąć dla kilkudziesięciu klientów. A jeśli trzeba większej ilości katów (różne projekty i budżety – różne listy), wystarczy choćby SeoLight. A jeżeli nie ma studentów do pracy, to najtaniej jest zlecić katalogowanie na zewnątrz, ale sprawdzonej osobie:)
            Znacznie trudniej ogarnąć content marketing dla większej ilości stron :))))

  • A ja czuję niedosyt w tym artykule. Bo o tyle, o ile o optymalizacji jest całkiem ok, to o linkbuildingu jak kot na płakał. Tylko o katalogowaniu? No co Wy :)

    • Alicja Skopińska

      Magdo! Dzięki za sugestię. Poruszymy ten temat z pewnością niedługo. Zapraszamy do śledzenia naszych postów!

      • Maciej Blażejczyk

        No właśnie o linkach przydałoby się więcej :) Coś oprócz social media i mocnych profili możecie polecić?

        • Paweł

          Możliwości jest wiele: artykuły (wpisy gościnne), katalogi firm/sklepów, materiały pdf, linki do partnerów, posty na forach, zaplecze, serwisy ogłoszeniowe, materiały prasowe.

  • lipniczanin

    Witam, prowadzę stronę poświęconą Lipnicy Murowanej http://www.lipniczanin.pl co mogę zrobić jeszcze by na słowo klucz „lipnica murowana” poprawić wynik w google ?

  • Agnieszka

    Jak sprawdzić czy katalog jest wartościowy? Czy wystarczy by był tematyczny? Co z katalogami, które maja działy tematyczne- czy tam można się wpisywać? Zgred pisał, żeby nigdzie się nie wpisywać. Niektórzy mają inne zdanie. Jakie jest Pana?

    • Paweł

      Czy dany katalog jest wartościowy? Możemy sprawdzić po parametrach domeny. Jednym z nich jest np. Domain Rank. Z katalogami bym nie przesadzał. Wpisy jak już dodawał w tematycznych kategoriach i przede wszystkim unikał ich dodawania z automatu wykorzystując różnego rodzaju multikody. Warto wpisać się do katalogu onetu, wp, panoramy firm czy np. zumi.

  • Mateusz

    Pozycjonowanie to troszkę niewdzięczny temat, ponieważ jest to proces długofalowy, nastawiony na systematyczna prace, których efekty nie od razu widać – czego oczekiwaliby chociażby klienci. Niemniej jednak warto biorąc pod uwagę to, że co raz więcej wyciąga się pieniędzy z sprzedaży internetowej.