Alicja

Każdy marketingowiec wie, że wydatki na reklamę muszą się zwracać! To, czy w postaci dodatkowych profitów finansowych, nowych partnerów, czy po prostu zwiększającej się świadomości marki – nie ma znaczenia. Ważne jest, abyśmy postawili sobie konkretny cel i do niego dążyli. W określeniu naszych początkowych założeń pomaga nam analityka internetowa. Pochłania ona sporo energii i czasu, jednak odpowiednio prowadzona może okazać się kluczem do sukcesu.

Określenie celu naszej kampanii reklamowej wiąże się z zaplanowaniem konkretnej strategii działania. Niezależnie od tego, czy jesteśmy małą działalnością gospodarczą, czy dynamicznie rozwijającą się dużą firmą. Analityka internetowa pozwala na zrozumienie zachowania naszych obecnych klientów oraz kontrolę zachowania nowych użytkowników. Dzięki odpowiednio prowadzonym statystykom i porównywaniu danych możemy dopasować odpowiednie działania reklamowe, a później sprawdzać ich efektywność. Nie ważna jest branża, produkt, czy usługa jaką się zajmujemy. Analityka internetowa jest niezbędna każdemu.

Znanym, już nawet laikom tematyki marketingu online, narzędziem pozwalającym na kontrolowanie naszej strony www, jest Google Analytics. Standardowym zachowaniem każdego administratora www jest wklejenie kodu, który pozwala na gromadzenie niezbędnych danych. Analytics, przy całym swoim dość przyjaznym użytkownikowi interfejsie, jest jednak narzędziem bardzo rozbudowanym i oferującym często bardzo skomplikowane funkcje. Google dba również o to, aby stale się rozwijać. Dlatego ważne jest bieżące monitorowanie nowych usług i możliwości.

Przykład analizy danych

Przykład analizy danych

Do podstawowych danych wyciąganych z Analytics należą m.in.

  • Profil użytkowników Twojej strony internetowej (ich pochodzenie, dane demograficzne, wielokrotność odwiedzin).
  • Zachowanie na stronie: jakie ruchy wykonuje Twój Klient – może warto coś uprościć?
  • Kto i z jakiego źródła trafia do Ciebie – pozwala to odpowiednio dobrać rodzaj promocji.
  • Jak wygląda Twoja sprzedaż i konwersje. Indywidualnie dopasowane do profilu działalności Twojej firmy.
  • Efekty działań reklamowych: SEO, AdWords, Display, Kampanie Mobilne, Remarketing itp.

…ale to nie wszystko!

  • Szybkość ładowania się witryny – sam wiesz jakie denerwujące jest czekanie!
  • Analityka danych mobilnych – pamiętaj użytkownicy tabletów i komórek zachowują się inaczej niż desktopowi klienci!
  • Użytkownik często wykorzystuje wiele kanałów dotarcia do Twojej strony – może warto prześledzić cały proces i zwizualizować go?
  • Wpływ mediów społecznościowych na Twoją witrynę.
  • Ścieżki konwersji, czyli jak podnieść ich ilość.
  • Analiza zdarzeń na stronie – jeżeli chcesz np. wiedzieć, czy ktoś pobrał zamieszczony przez Ciebie poradnik.
  • Możesz znaleźć swoich klientów na innych witrynach tworząc listę remarketingową.
  • Budowanie segmentów i analiza zachowania użytkowników, którzy np. robią droższe zakupy w naszym e-sklepie.
  • Zachowania użytkowników podczas ładnej i deszczowej pogody – warto przygotować się wcześniej.

Doskonałym potwierdzeniem wykorzystania możliwości jakie oferuje analityka internetowa jest przykład dotyczący wyszukania konkretnych miejsc docelowych w Sieci Reklamowej Google. Prowadząc kampanię dla naszego Klienta, zajmującego się e-sprzedażą zegarków i biżuterii, uruchomiliśmy kampanię banerową na konkretnych stronach z Sieci Reklamowej. Miały być to strony, które odwiedzane są przez potencjalnych klientów sklepu. Jak się jednak okazało nie wszystkie z wybranych przez nas stron przynosiły takie same efekty – chociaż ich dobór nie był przypadkowy i zajął nam sporo czasu! Późniejsza analityka pozwoliła na wybranie stron o największym współczynniku konwersji, najdłuższym czasie przeglądania strony, niskim współczynniku odrzuceń. Nasze analizy umożliwiły nam odpowiednie dostosowanie budżetu. Wyselekcjonowaliśmy również strony, których użytkownicy klikali w widgety społecznościowe na stronie – w końcu liczy się nie tylko sprzedaż, ale i wizerunek marki!

  • Ebisgroup

    Super wpis! Zbieranie danych i ich analiza jest bardzo ważnym krokiem jeśli chce się rozwijać!