Julia

21 lutego 2014 roku braliśmy udział w drugiej edycji Social Media Convent organizowanej przez Personal PR w gdańskim Inkubatorze Przedsiębiorczości STARTER. Zarówno w tym roku, jak i w zeszłym konferencję prowadził Lasse Chor, który doskonale rozgrzewał publiczność swoim entuzjazmem, humorem i energią. Swoją obecnością zaszczycili nas Ali Jafari z Twittera oraz ambasador Stanów Zjednoczonych w Polsce — Ste­phen D. Mull. Wszyscy obecni prelegenci to specjaliści z branży mediów społecznościowych.

Pierwszą część konferencji, czyli Social Media Trends rozpoczął Yuri Drabent z firmy Lubię to ze swoją prezentacja dotyczącą „What’s hot”, czyli na co powinniśmy zwracać uwagę w mediach społecznościowych. Zauważył on, że media rezygnują ze zdjęć stockowych i treści, które są uniwersalne. Coraz większą uwagę natomiast przywiązują do autorskiego i unikalnego contentu. Powiedział również, że znacznie spadnie popularność aplikacji, ponieważ coraz częściej korzystamy z Facebooka mobilnie.

Kolejną prelegentką była Aleksandra Mokwa z Urzędu Miasta Gdańsk, która pokazała jak jest prowadzony ich profil na Twitterze i jakie korzyści czerpią z niego mieszkańcy Gdańska oraz turyści odwiedzający miasto.

Następnie Michał Sadowski z Brand24 przedstawił w jaki sposób działa monitoring sieci oraz jaka jest jego przyszłość w social media. Zauważył, że wyszukiwanie zdjęć na Instagramie, może nie tylko odbywać się za pomocą podpisu pod nim, ale także identyfikacji wizualnej, czyli logo produktu lub innych elementów charakterystycznych dla marki.

Drugą część Social Media Trends rozpoczął Michał Górecki z koszulkowo.com, który pokazał, że powinniśmy używać oczu i rozumu do obsługi klienta w mediach społecznościowych. Zwykłe, tradycyjne zwroty grzecznościowe takie jak: proszę, dziękuję i przepraszam powinny być częściej używane w komunikacji z klientem w social media. Przyznanie się do błędu i powiedzenie „przepraszam” zrobi lepsze wrażenie, niż ignorowanie go.

Następna prezentacja należała do gościa specjalnego — Stephen D. Mull, ambasador USA w Polsce. Pokazał, że media społecznościowe można używać nie tylko do promocji swojej strony lub sklepu internetowego, ale także w dyplomacji. Codziennie wieczorem odpowiada on na Twitterze na otrzymane wiadomości i żadnej z nich nie zostawia bez reakcji. W swojej prezentacji przedstawił jak ambasada USA w Warszawie radzi sobie z Social Media nie tylko na Twitterze ale także Youtube gdzie zamieszczone są filmiki z różnych wydarzeń np. odwiedziny sekretarza Stanu – John’a Kerry.

Następnie Rafał Janik z SoCommerce podsumował aktywność Polski na Twitterze. W tym popularność dziennikarzy, polityków i celebrytów takich jak np. Doda.

Prelegent, którego wystąpienia nie mogłam się doczekać to Ali Jafari Twitter’a. W swojej prezentacji pokazał ciekawe przykłady firm, które wykorzystują wydarzenia do swoich postów na Twitterz’e. Ze względu na popularny w USA trend pisania live on-stream i oglądania telewizji. Marki wykorzystują go do pisania postów (Real-Time Media). Przykładem może być wygranie Wimbledonu przez Andy Murrey’a. Wydarzenie to sprawiło, że gwiazdy takie jak Beyonce, Andy Roddick, czy David Beckcham gratulowały mu pisząc posty na Twitterze. Kolejnym przykładem był mecz footballu amerykańskiego na Super Bowl, który wykorzystał świetnie producent Oreo. W momencie awarii i braku światła na stadionie Oreo napisało post:

oreo-super-bowl-black-out-tweet

Kitkat i Oreo również wykorzystali aktywność jednej z Twitterek, która napisała:

kitkat_oreo_showdown1

Zapoczątkowało to grę w kółko i krzyżyk między firmami:

kitkat-oreo

Mateusz Belattaf z GetFokus.com zaprezentował swoje nowe narzędzie do analityki strony, ruchu na niej, sprawdzania pozycji słów kluczowych oraz monitoringu marki w social media.

W sesji Social Media Concent Night Hubert Tworkowski z SoTrender przedstawił jak wyglądała obsługa klienta w mediach społecznościowych. Zauważył, że znacznie się skróciła.

Finalna prezentacja należała do Moniki Czaplickiej, która wytłumaczyła jak nie dać się trollom.

Ostatnia część, to konkurs Case Study na najlepszą akcję / kampanię reklamową marki.

  • Pierwszy przykład został stworzony przez firmę buzz.media, która przygotowała akcję promocyjną napoju energetycznego RockStar. Polegała ona na odwiedzaniu zmęczonych osób w Warszawie, które wcześniej pisały w mediach społecznych, że są zmęczone i brakuje im energii.
  • Drugi Case Study dotyczył aplikacji Gra o Tron stworzonej na facebook’owym profilu HBO przez firmę Gamfy.
  • Kolejny przykład wykorzystania marki w mediach społecznościowych, to produkt Warka przedstawiony przez firmę Digital. Pokazali jak produkt, jakim jest piwo Warka może łączyć ‚ekipy’. Filmik, jaki powstał z tej akcji trafił z mediów społecznościowych do tradycyjnych w postaci spotu reklamowego.
  • Case unhuman.pl dotyczył sklepu młodzieżowego sprzedającego odzież hip-hopową. Maciej Dziedzic przedstawił w jaki sposób sklep robi akcje promocyjne oraz reklamuje nowe kolekcje i dostawy odzieży. Realizują to głównie przy współpracy z muzykami, ale również za pomocą opracowanej i testowanej strategii promocji na Facebooku, np. konkursy z nagrodami w aplikacjach, polegające na twórczości fanów. Udowodnili, że przez Facebooka można sprzedawać!
  • Young Digital Planet przedstawiło możliwość połączenia edukacji i social media. Przygotowali kampanie, która angażowała uczniów i nauczycieli do tworzenia filmów. Następnie użytkownicy mogli głosować w specjalnie przygotowanej facebooko’owej aplikacji na najlepsze filmiki.
  • Ostatnia prezentacja dotyczyła wafelków Góralki. Wykorzystanie emotikonek było znakomitym pomysłem, ponieważ trafiło idealnie w grupę docelową jaką były dzieci w wieku od 13 do 17 lat.

Konferencja z roku na rok staje się coraz ciekawsza. Prelegenci, którzy przyjeżdżają do Gdańska to specjaliści z najwyższej półki, a zaproszenie gości specjalnych: Ali’ego Jafari’ego i Stephen’a D. Mull’a to nie lada wyczyn. Organizatorki z Per­so­nal PR dopięły wszystko na ‚ostatni guzik’. Na kolejnej edycji na pewno nie może nas zabraknąć!

Zapraszamy do galerii ze zdjęciami na profil Social Media Convent.

Podobne tematy