Google Datacenters, a różnice w wynikach wyszukiwania

Nasi Klienci pytają nas często dlaczego statystki pozycji w naszym Panelu potrafią się różnić od tego co widzą w wyszukiwarce google.pl na swoim komputerze. Postaram się w niniejszym wpisie rozjaśnić kilka pojęć związanych z funkcjonowaniem wyszukiwarki Google, co pozwoli zrozumieć rozbieżności w  statystykach.
Wyszukiwarka Google swojego działania nie opiera na jednym serwerze. Jest to nawet fizycznie niemożliwe, biorąc pod uwagę ilość użytkowników, jaka korzysta na co dzień z wyszukiwarki Google. Cały ruch, czyli zapytania użytkowników i ich odwiedziny, rozpraszany jest na wiele fizycznych serwerów zlokalizowanych na całej kuli ziemskiej. Ich skupiska noszą nazwę Google Datacenters. Są to ośrodki obliczeniowe, w których znajdują się tzw. farmy serwerów, czyli niezliczone ilości komputerów przetwarzających dane i prezentujących je użytkownikom.
Google operuje na bardzo dużych ilościach informacji, które przetwarzane są z niezwykłą prędkością. To właśnie dlatego zaraz po zadaniu pytania uzyskujemy odpowiedź w postaci listy stron www. By poradzić sobie z tym zadaniem, komputery w centrach danych mają przypisane unikalne numery IP, a każdy z nich obsługuje ruch z określonej lokalizacji geograficznej. Oznacza to że „mój” serwer Google niekoniecznie jest „Twoim” serwerem.
Teoretycznie informacje (bazy danych) na każdym z tych serwerów powinne być identyczne. Jednak, mimo iż technologie wykorzystywane przez Google stoją na najwyższym poziomie, to nie ma sposobu, by na każdym serwerze baza danych stron internetowych i ich pozycji była identyczna.
Mimo, że Google dokłada wszelkich starań by temu zaradzić, to synchronizacja może nie być pełna i najnowsze dane mogą być w „Twoim” serwerze, a w „moim” jeszcze nie, lub odwrotnie.
Dlatego statystyki zbieranych pozycji mogą się od siebie nieznaczne różnić. Różnice te mają przeważnie charakter przejściowy i nie przekraczają kilku pozycji. Wynikają one z braku synchronizacji między serwerami wyszukiwarki. Przy porównywaniu wyników proszę również nie brać pod uwagę:
  • wyników z lokalizacjami z mapki – to nie są wyniki organiczne
  • wyników powtórzonych gdy jedna pod druga wyświetlona jest ta sama witryna – to jest uznawane jako jeden wynik
  • wyników płatnych typu Google Adwords / linki sponsorowane – to nie są wyniki organiczne
Poniżej przedstawię także sposób sprawdzenia jaki serwer Google obsługuje nasze zapytania.
  1. Uruchom konsolę poprzez Start -> Uruchom i wpisz w polu polecenia cmd, a następnie wciśnij Enter
    Ekran linii komend (konsoli)
  2. Wpisz polecenie ping google.pl
    Po wpisaniu polecenia ping google.pl
  3. Wśród odpowiedzi widać numer IP – dla tego przykładu, mojej lokalizacji to numer 74.125.77.147 – a jaki jest Twój? 😉
10.11 2010 Wyszukiwanie w Google AdWords

Tajemnicza lupa ;)

Czytaj dalej
02.11 2010 spotkanie Google Elevator

Poszukujemy do pracy!

Czytaj dalej
29.10 2010 Wyszukiwanie w Google AdWords

Kolejne zmiany w wynikach wyszukiwań

Czytaj dalej

Masz pytania ?

Jeśli masz dodatkowe pytania, chciałbyś uzyskać więcej informacji lub potrzebujesz wsparcia w działaniach marketingowych - odezwij się do na

    Email*

    Telefon*

    Wiadomość