Maciej

Pozyskiwanie klienta w sieci często wiąże się z różnymi działaniami marketingowymi. Sposobów na zwieszenie sprzedaży jest wiele. Można korzystać z pozycjonowania, kampanii reklamowej, mailingu, artykułów sponsorowanych, kampanii reklamowych off-line, reklam na portalach społecznościowych oraz wielu innych. Po uruchomieniu określonej kampanii warto zadać sobie pytanie, która kampania wygenerowała największy zwrot z inwestycji, gdzie są moi klienci a gdzie pieniądze są marnowane.

Aby poznać źródło największej ilości konwersji warto skorzystać z Najważniejszych ścieżek konwersji w narzędziu Google Analytics ale po kolei.

Na początek musisz zadać sobie pytania,

Jaki jest najważniejszy problem na poziomie strategii firmy, który ma być rozwiązany przez naszą witrynę internetową?

Jeśli miałbyś wybrać tylko jedną miarę określającą sukces albo porażkę – co to byłaby za miara?

Które miary pozwalają stwierdzić czy najważniejsze cele biznesowe mają sens i prowadzą do poprawy wyników firmy?

Czy wiesz, które informacje musisz posiadać, a które jest po prostu fajnie mieć?

Jeśli miałbyś tylko 100 zł gdzie byś je zainwestował w obrębie swojej strony aby poprawić jej wyniki?

Na cześć z tych pytań odpowiada Ścieżka konwersji celu w Google Analytics, o której pisałem w poprzednim poście oraz ten artykuł.

Ścieżka konwersji Google AnalyticsKolejnym raportem, na którym musisz się skupić jest ścieżka konwersji w Gogole Analytics.
Na przykładowej ścieżce celu przedstawione zostały źródła ruchu prowadzące do konwersji. Raport można wyświetlić po zalogowaniu się na konto Analytics w zakładce Konwersje -> Ścieżki wielokanałowe -> Najważniejsze ścieżki konwersji.
W przypadku ścieżki:

  1. Pięć konwersji zostało generowanych przez dwukrotne przejście z innej witryny.
  2. Pięć konwersji zostało generowanych dzięki wynikom organicznym.
  3. Cztery konwersje zostały wygenerowane poprzez przejście z innej witryny a następnie powrócenie np. z zakładki.
  4. Dwa zamówienia wygenerowane zostały bezpośrednio po przejściu z innej witryny.
  5. Dwa zamówienia zostały wygenerowane poprzez trzykrotne przejście z innej witryny.
  6. Dwa zamówienia zostały wygenerowane poprzez wejście bezpośrednie lub z zakładki.
    Google Analytics bezpośrednie wejścia rozpoznaje gdy użytkownik także wyczyści ciasteczka z przeglądarki, skorzysta z innej przeglądarki lub innego komputera.
  7. Dwa zamówienia bezpośrednio z reklamy Displayowych (Graficzne Google AdWords)
  8. Dwa zamówienia z reklamy Displayowych a następnie powrót np. z zakładki lub zapamiętanego adresu.
  9. Dwa zamówienia z reklamy płatnej
  10. Dwa zamówienia z reklamy płatnej. Długość ścieżki płatnej pokazuje, że koszt pozyskania 2 zamówień na łączną kwotę 262,88 był bardzo duży gdyż przed podjęciem decyzji osoby pięciokrotnie przeszły do sklepu z tego samego, płatnego miejsca.

Raport Najważniejszych ścieżek konwersji jest przydatny aby nie zagłębiając się w zaawansowane raporty poznać źródła, które generują największą ilość zamówień oraz te, które są mało atrakcyjne.

W następnym artykule o tym, jak śledzić zdarzenia.

  • M

    A co w przypadku, kiedy witryna nie jest nastawiona komercyjnie? Czy w takim wypadku, miarą sukcesu stanowi sama pierwsza pozycja w google, odnośniki w prestiżowych portalach, ogólnie ilość odwiedzin? Skoro nie ma na tym zarobku, to czy „skutek” traktowałbyś tu na równi z celem?

  • Pingback: Analityka Internetowa – nie zapomnij o niej! | Blog firmy AlteMedia()