Iga Ostrowicka

Kiedy projektujesz swoją pierwszą stronę internetową musisz wziąć pod uwagę wiele aspektów. Typografia, granice, poziomy, proporcje… jednak nie tylko one mają znaczenie. Podobnie wygląda kwestia projektowania reklam. Czy wiedziałeś, jak ważną rolę w identyfikacji wizualnej strony pełni kolorystyka? Wiele badań wskazuje, że określone barwy mogą wpływać na nasze decyzje zakupowe. Tą kwestią zajmuje się właśnie psychologia kolorów.

Marketing sensoryczny – co możesz przekazać kolorem?

Jeśli zastanawiasz się, co sprawia, że trafiłeś właśnie na naszą stronę i wybrałeś ją spośród setek innych, to odpowiedź może być prostsza niż Ci się wydaje. Duża część podejmowanych decyzji konsumenckich jest nieświadoma. Staje się podyktowania m. in. kolorem!
Barwy mają za zadanie wywołać w nas konkretne odczucia – od poczucia prestiżu, poprzez wzbudzenie chęci zakupu, reakcji, czy wywołanie skojarzenia z konkretnym towarem czy usługą.

Jednak jeśli przeglądamy kilkaset stron dziennie, nie poświęcamy im pełnej uwagi. To dlatego, że nasz umysł wychwytuje niuanse i na podstawie poprzednich działań tworzy kolejne schematy. Co to oznacza? Że naszą uwagę zwraca nie tekst – lecz warstwa wizualna. Jej istotną częścią jest barwa.

Co ciekawe, zasady omawiane przez psychologię kolorów mają zastosowanie wszędzie, również w reklamie, czy nawet w projektowaniu produktów czy ich opakowań. Dlatego stworzenie spójnej wizualnie i kolorystycznie identyfikacji marki pozwoli z biegiem czasu utożsamić ją z konkretną firmą.

Kolory na stronie i w reklamie – jakie warto wybrać?

Wykorzystując psychologię kolorów, możemy wpłynąć na pewne decyzje użytkowników czy wywołać u nich określone reakcje. Gdy strona podoba się odbiorcom, to zachodzi większe prawdopodobieństwo, że nie tylko zostaną na niej dłużej, ale również powrócą do niej w przyszłości. To sama zasada działa w odniesieniu do reklamy.

NIEBIESKI: Jednym z najpowszechniej wykorzystywanych kolorów jest niebieski. Uznawany jest za kolor kojarzący się ze spokojem i bezpieczeństwem. Został również okrzyknięty najbardziej lubianą barwą na świecie! Ze względu na skojarzenia z lojalnością i wzbudzanie wiarygodności marki, chętnie używany jest przez banki oraz firmy płatnicze.

#Ciekawostka – dowiedz się jak koncerny wykorzystują barwy!
W 2012 roku Google stanął przed trudnym zadaniem. Projektanci nie mogli zdecydować się na jeden odcień koloru w wynikach wyszukiwania.
Dlatego, w ramach badań, wprowadzono ponad 40 odcieniu koloru niebieskiego. Efektem było wyłonienie najchętniej klikanego odcienia. Jego zastosowanie przyniosło koncernowi dodatkowe korzyści majątkowe.

CZERŃ I BIEL są teraz w modzie. Kolor biały kojarzy się ze sterylnością raz profesjonalizmem. Coraz chętniej wykorzystywany jest w minimalistycznych identyfikacjach, podkreślając profesjonalny charakter marki. Biel to kolor powszechnie uznawany za neutralny i estetyczny, przez co uznawany jest za niezwykle uniwersalny.
Czerń nierzadko określany jest barwą luksusu, władzy oraz elegancji. To kolor ponadczasowy. Pozwala uwydatnić elementy marki (jak choćby logotyp), współgra jednocześnie z każdym innym dostępnym kolorem.

CZERWONY chętnie wykorzystywany jest przez branże kreatywne, spożywcze i motoryzacyjne. Barwa ta zwraca uwagę, mocno wpływa na emocje i pobudza do działania. Często kojarzy się z dynamiką, energią czy szybkością. Czerwony ma jednak szczególne znaczenie dla każdej firmy – związany jest blisko z okresem świątecznym lub walentynkami, tworząc nowe możliwości promocyjne marki.

Wybór POMARAŃCZOWEGO to symboliczny krok wstecz. Odcień nie wywołuje tak silnych emocji, jak kolor czerwony.
Mimo wszystko wskazuje się, że ich podobieństwo powoduje reakcję oraz zwrócenie uwagi konsumenta.
Kolor pomarańczowy często pojawia się na przyciskach CTA. Badania odsłaniają, że ze względu na delikatniejszą formę przekazu, klienci chętniej dokonują zakupu produktów, przy których znajduje się przycisk w kolorze pomarańczowym.

ZIELEŃ to barwa natury i przyrody. Wzbudza spokój i poczucie harmonii. Dlatego tak chętnie wykorzystywany jest przez branżę beauty czy organizacje ekologiczne – i nie tylko! Wykorzystują go również firmy, którym zależy, aby podkreślić, że ich działania nie są szkodliwe dla natury.

ŻÓŁTY to kolor słońca, radości – jednak jako barwa dominująca może powodować niepokój i ostrożność użytkownika. Dużo częściej wykorzystywany jest w działanich sezonowych – najczęściej w reklamach pojawiających się w okresie Wielkanocnym.

Zasady doboru kolorów – o tym warto pamiętać!

Po pierwsze, zastanów się do jakich odbiorców pragniesz skierować reklamę. Szczególnie ważny jest wiek i płeć użytkowników. To jedne z głównych determinantów, wpływających na odbiór Twoich treści czy produktów.

Barwy są postrzegane inaczej przez dzieci i osoby starsze, dlatego określenie dokładnej grupy docelowej to klucz do sukcesu.
Prawdą jest, że płeć istotnie warunkuje nasze preferencje w stosunku do barw. Nie oznacza to jednak, że należy podążać za stereotypami w tej kwestii.. Wręcz przeciwnie – warto postawić na neutralne, stonowane barwy.

Kobiety z natury preferują jasne, spokojne odcienie: róż, błękit, fiolet czy turkus. Jednak aktualnie schemat ten ulega powolnemu zanikowi. Teraz wybiera się raczej minimalistyczne rozwiązania.
Dlatego tak wiele firm opiera swoją identyfikację na monochromatycznej palecie. Chętnie wykorzystują kontrast między bielą, a czernią, aby podkreślić prestiż marki.
Mężczyźni z kolei podświadomie chętniej wybierają zwracają uwagę na barwy ciemne, kontrastujące. Może wynikać to z faktu, że gorzej niż kobiety dostrzegają różnice między odcieniami koloru.

Istotnym czynnikiem przy doborze kolorów jest również ilość zastosowanych barw. Warto zastosować metodę 60-30-10%, definiującą proporcje między kolorami.
60% stanowi barwa dominująca, główna, którą klienci będą identyfikować z marką.
30% to kolor wtórny, czy też dodatkowy, wprowadzający urozmaicenie w identyfikacji.
10% to kolor wyróżniający, czy też akcentujący istotne kwestie w reklamie.

#CoWażne, warto postawić na maksymalnie 4-5 odcieni w przygotowywanej grafice / reklamie/ stronie. Pozwoli to wyróżnić poszczególne treści, a jednocześnie zachowana zostanie spójność wizualna.

Kolory, których warto unikać w identyfikacji wizualnej

Mimo, że nie istnieje ogólny zakaz mówiący, że te barwy nie mogą zostać wykorzystane przez markę, badania wskazują, że niektóre z nich postrzegane są jako męczące i zniechęcające.

Jednym z nich jest wspomniany wcześniej żółty – uważany za kolor ciężki, nieprzyjemny w odbiorze, jeśli. Jednak to nie jedyny przykład “nielubianego” koloru. Do do innych należą również:
fiolet – kojarzony z aurą tajemniczości, wydaje się zbyt przytłaczający, jeśli wybór pada na jego ciemne odcienie
róż – często uważany za barwę infantylną, budzi negatywne skojarzenia ze względu na jego stereotypowe znaczenie
neutralne brązy – określane mianem nijakich, nie zachęcające do klikania i zakupu

Należy jednak pamiętać, że kolory nie gwarantują momentalnego sukcesu i nie powodują nagłych strat! Co ciekawe, wiele z tych barw nadal wykorzystywanych jest przez znane marki!

Dobrym pomysłem może być wprowadzenie ich jako elementu dodatkowe – innymi słowami akcentu, który pozwoli wyróżnić treść. Tam sprawdzą się znakomicie.

Na doświadczenie użytkownika wpływa wiele elementów. Jednak mając wiedzę na temat preferencji użytkowników, może świadomie projektować elementy identyfikacji wizualnej czy strony internetowej.

Chcesz poznać więcej tajników marketingu? Pragniesz na własnej skórze przekonać się o sile barw?

Skontaktuj się z nami – w Alte Media chętnie wykorzystujemy je, aby wypromować Twoją markę!