Aleksandra

Poznaj rozwiązanie związane z kryteriami WCAG i dostępnością, które nie jest wymagane prawie – poza stronami rządowymi – jednak coraz częściej stosuje się je na witrynach. Kontrastowa wersja strony uzyskiwana jest dzięki odpowiednim narzędziom do analiz współczynnika kontrastu barw. Stanowi odpowiedź na potrzeby wielu użytkowników, w tym osób słabowidzących. Dostosowanie strony pod kryteria WCAG stało się najlepszym rozwiązaniem trendującej kwestii dostępności cyfrowej.

Kontrasty a Twoja strona internetowa

Co jest najistotniejsze? Twoja witryna stanie się dostosowana do potrzeb osób słabowidzących tylko wtedy, gdy zastosowany zostanie odpowiedni kontrast treści do tła. Mimo wzrostu popularności usług w sieci, w internecie wciąż istnieje wiele barier uniemożliwiających osobom z niepełnosprawnościami korzystanie z ich dobrodziejstw. Potrzeba stworzenia jednolitego systemu, który pozwoli na równe szanse w dostępie do treści skutkowała stworzeniem normy WCAG, która w 2018 roku uległa nowelizacji. 

WCAG 2.1 to zbiór wytycznych, opiewający zasady dostępności, a przede wszystkim czytelności strony w przypadku korzystania z niej przez użytkowników z niepełnosprawnościami. 

Jak sprawić, aby strona stała się dostosowana do ich potrzeb

Najważniejsze będzie tu przestrzeganie 4 kluczowych elementów, istotnych z punktu widzenia dostępności cyfrowej. Są nimi

  • dostrzegalność – dostosowanie informacji i elementów strony do percepcji użytkownika
  • funkcjonalność – zadbanie o to, aby komponenty witryny oraz jej nawigacja pozwalały na łatwe użycie
  • zrozumiałość – sprawienie, aby informacje zawarte na stronie były czytelne, a jej obsługa stała się jasna i prosta
  • rzetelność – treści na stronie powinny być dobrze odczytywane do różnorakiego oprogramowania użytkowników.

Szczególnie istotne w kontekście kontrastu jest wykonanie walidacji, zgodnej z wytycznymi WCAG 2.1.

Podczas analizy kontrastu dużą uwagę poświęca się:

  • kolorom tekstu i ich nasyceniu
  • kolorom tła i ich nasyceniu
  • ale przede wszystkim wielkości samych liter.

Co do ostatniego punktu, musisz pamiętać, że różna wielkość liter wymaga różnych kontrastów. Im większe litery, tym stosunek barw może być mniejszy. 

Dodatkowo istnieją także pewne narzędzia automatycznie, sprawdzające kontrast witryny. Przykładem idealnym dla początkujących może być dostępna za darmo wtyczka do przeglądarki WCAG – Contrast checker.

Projektowanie strony kontrastowej – o czym należy pamiętać?

Raporty WHO jasno wskazują – użytkowników słabowidzących jest ponad 285 milionów!  Część z nich zmaga się z problemem całkowitego lub częściowego nie rozróżniania barw. To właśnie stanowi podstawę słuszności projektowania kontrastowych stron, dostosowanych do ich potrzeb. 

Zlecając implementacje umożliwiające dostosowanie strony do osób słabowidzących trzeba przestrzegać kryteriów WCAG 2.1. To, czym powinieneś kierować się przy jej projektowaniu, to między innymi: 

  • zadbanie o to, aby nie stała się zbyt jaskrawa
  • istotny będzie kontrast kolorów w przyciskach, odnośnikach i punktach menu – czyli najistotniejszy częściach witryny
  • zrezygnowanie ze stosowania zbędnych grafik i ikon 
  • stosowanie łatwe do rozpoznania kształty dla przycisków CTA (Call To Action)
  • zadbanie o możliwość zmiany wielkości tekstu. 

Odpowiednie dostosowanie witryny to bardzo istotna kwestia. W kontekście kryteriów dostępności, które są coraz istotniejsze nie tylko dla osób niewidomych/słabowidzących/daltonistów, ale i dla Twojej grupy docelowej. Brak dostosowań może odbić się na Twoim wizerunku!

Dlaczego warto zadbać o dostosowanie strony? 

Jeśli zależy Ci na zbudowaniu zaufania wśród użytkowników względem nie tylko produktów, ale także sposobu funkcjonowania Twojej firmy, to stosowanie się do wytycznych WCAG powinno być dla ciebie niezwykle istotne. Dzięki nim Twoja strona spełnia standardy dostępności cyfrowej, dając znać ludziom, że kwestie odpowiedzialności społecznej są ważne dla Twojej marki. 

Zwiększenie użyteczność strony sprawi, że staje się ona dostosowana i przyjazna dla każdego użytkownika.

Jeśli zależy Ci na tych kwestiach, zgłoś się do nas. Specjaliści Alte Media przeanalizują Twoją stronę, wskażą elementy, które odrzucają użytkowników podczas korzystania z niej oraz przedstawią Ci możliwe rozwiązania występujących problemów, występujących w obrębie Twojej witryny.  

Zaufaj Alte Media – i zobacz jak działamy w sieci #skutecznie!

https://altemedia.pl/kontakt/ | +48 507 507 520