Aleksandra

Kiedy pomyślimy o tym, jak kształtowały się trendy w mediach społecznościowych w mijającym roku, nie możemy myśleć o nich bez osadzenia w kontekście pandemii. Istotnie, to właśnie ona miała największy wpływ na to, jakie treści publikowane były w ubiegłych miesiącach na Facebooku, Instagramie, Linkedinie czy Twitterze. Sprawdź jednak, jak wyglądał mijający rok w świecie Social Mediów!

#1 Nowa rzeczywistość = dostosowane treści

Specyficzne warunki, w jakich przyszło nam funkcjonować w 2020 roku sprawiły, że temat pandemii COVID-19 pojawiał się bardzo często w treściach publikowanych przez użytkowników, ale także przez mniejsze i duże marki.

Świat przeniósł się do rzeczywistości wirtualnej – dosłownie. Kursy, szkolenia czy wydarzenia realizowane były w formacie live video, a uczestnicy zgromadzeni byli nie na dużych salach konferencyjnych, a przed ekranami laptopów, ekranów czy smartfonów.

Agencje reklamowe również dostosowywały działania reklamowe do kształtujących się nowych preferencji użytkowników. Co najważniejsze jednak, ze względu na ograniczenia, związane z pandemią, zauważyliśmy duże wzrosty ruchu na stronach naszych klientów właśnie z kanałów Social Media!

Kluczowe w przekazach stały się kwestie bezpieczeństwa, zachowywania zasad sanitarnych.

Producenci i firmy nastawione na sprzedaż szybko zorientowały się, że muszą także wypróbować różnych wariantów, które w dodatkowy sposób zachęcą odbiorców do dokonania zakupu ich produktów. Wśród najczęstszych zabiegów znalazły się:

  • darmowa dostawa – cykliczna lub stała
  • dostawa bezdotykowa/bezkontaktowa
  • personalizacja produktów
  • dodawanie darmowych produktów lub akcje 2/3 +1
  • krótki czas oczekiwania na zamówienie
  • możliwość dokonania szybkiego zwrotu w wydłużonym okresie rozpatrywania go.

#2 Wydarzenia, które kreowały świat mediów społecznościowych

Najbardziej popularnymi tematami w kanałach Social Mediów były oczywiście wydarzenia bezpośrednio związane z polityką i działaniami rządu. W tym okresie jeszcze silniej mogliśmy poczuć wpływ mediów społecznościowych na sposób, w jaki odbieramy otaczającą nas rzeczywistość. Sporym problemem, z jakim nieustannie mierzymy się jednak, jest (nierzadko) brak weryfikacji treści, publikowanych przez użytkowników czy marki.

Podsumujmy jednak najważniejsze wydarzenia, które omawialiśmy w sieci najczęściej:

  • wybory prezydenckie,
  • Strajk Kobiet | strajki grup zawodowych, związane z sytuacją epidemiologiczną w kraju,
  • aktualizacje oraz wprowadzanie nowych restrykcji rządowych.

Tutaj kluczowym elementem był czas publikacji – im szybciej ukazywały się informacje na feedzie, tym lepszy zasięg zyskiwały, co w efekcie mogło przyczynić się do stworzenia z nich treści viralowych.

#3 Co przyniesie czas?

Sytuacja w świecie – zwłaszcza Social Mediów – jest dynamiczna, nieprzewidywalna i ciężko jest powiedzieć, co z pewnością wydarzy się w przeciągu najbliższych kilku miesięcy. Niemniej, możemy wyszczególnić elementy, które na pewno odegrają istotną rolę w kolejnym roku.

Trendy 2021, czego możemy się spodziewać?

#UtrzymajPoziom, czyli wyzwaniem może okazać się utrzymanie wysokiego współczynnika ruchu, pozyskiwanego z Social Mediów. Jak utrzymać go, gdy sytuacja uspokoi się? W jaki sposób dodatkowo zachęcić konsumentów do dokonania zakupy, wykonania określonej interakcji?

Wyzwanie może także stanowić wybicie się na tle konkurencji – w końcu aktualnie wiele marek jest aktywnych w świecie online.

#FiltrujInformacje, a więc powracamy do trudnej kwestii weryfikacji informacji w sieci, odcinania się od fake newsów czy preparowania materiałów. W kolejnym roku możemy spodziewać się kolejnych ruchów ze strony Facebooka, Linkedina, Youtube czy Twittera, które mają wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa danych użytkowników w kanałach Social Media.

Czy przyniesie to dalsze wyłączanie niektórych opcji reklamowych i usług platform? Dowiemy się już niebawem.

#TikTok! Sądzimy, że tak popularna aktualnie aplikacja będzie budzić jeszcze większe zainteresowanie właśnie w 2021 roku.

#ZmianyZmianyZmiany to także pytanie o to, które z trendów 2020 roku pozostaną z nami, a które stracą swoją wartość. Czy zakupy online będą dalej tak powszechne oraz popularne? Czy kwestia zachowania zasad bezpieczeństwa już na stałe będzie czynnikiem istotnym dla konsumentów? Jakie wydarzenia na stałe przeniosą się do wirtualnej rzeczywistości?

W końcu – jakie będą nowe potrzeby i oczekiwania względem mediów społecznościowych? Odpowiedź przyniesie nam 2021 rok!

Jeśli chcesz wykorzystać go maksymalnie do promocji Twojego biznesu online, koniecznie skontaktuj się z nami. Poprowadzimy dla Ciebie tylko SKUTECZNE działania marketingowe w internecie!