Dominika

Buzz marketing, marketing szeptany, marketing na forach, word-of-mouth – nazywa się go różnie, ale ma on jeden cel – być zawsze tam gdzie potencjalni klienci najczęściej szukają opinii o danym produkcie.

Statystyki dotyczące opinii i ich wpływu, ilości i występowania

Co to jest marketing szeptany?

Marketing szeptany to rodzaj działań marketingowych, których zadaniem jest dotrzeć do odbiorcy w sposób bezpośredni i spontaniczny – w wiadomości, w komentarzu lub w rozmowie oraz wywołać zainteresowanie oferowanym produktem lub usługą.

Dobry “szeptacz” potrafi swoimi wpisami wzbudzić zaufanie oraz zachęcić do dalszej dyskusji na temat danej marki. Buzz marketing ma skuteczny wpływ nie tylko na efekty sprzedażowe, ale również świetnie wspiera działania promocyjno-wizerunkowe.

Dlaczego warto stosować buzz marketing?

W procesie zakupowym, zanim zdecydujemy się na transakcję, bierzemy pod uwagę opinie dotyczące interesującego nas produktu lub usługi – informuje raport Mobile Institute “Customer listening”. Aż 78% spośród wszystkich kupujących przez Internet, swoje wybory opiera na opiniach. I chociaż nieco ponad połowa z nich (51%) ufa wyłącznie opiniom osób bliskich, to ty wciąż możesz wykorzystać pozostałą grupę, która swoje decyzje podejmuje w oparciu o polecenia ekspertów (38%) i internautów (37%).

Konsumenci za najbardziej wiarygodne źródła opinii uważają fora dyskusyjne, platformy blogowe i portale społecznościowe. Duża część z nich (59%) przegląda opinie o produktach, których aktualnie nie planuje kupić, wówczas na przykład dlatego, że czegoś używa ich ulubiony bloger. A aż 35% osób prosi o opinię bezpośrednio przed zakupem (np. stojąc przed regałem w drogerii).

Bardzo często o tym, czy w danej branży marketing szeptany może być kluczowym elementem pozwalającym domknąć sprzedaż, decyduje wskaźnik ROPO (research online, purchase offline). Mierzy on stosunek między tym, ile osób przed zakupem produktu lub usługi, szukało opinii w internecie.

W sektorze FMCG takie zjawisko jest rzadko spotykane, ale w bankowości, ubezpieczeniach, branży kosmetycznej, budowlanej, dla usług wypożyczania i wielu innych może odgrywać istotną rolę. Biorąc pod uwagę, że w Polsce mamy ponad 1500 forów, a na nich zarejestrowane około 500 tysięcy użytkowników, potencjał reklamowy oceniamy na bardzo duży. Potwierdza to rzeczywista wartość sprzedaży następujących produktów i usług:

  • 72% telefonów komórkowych,
  • 70% samochodów,
  • 51% urządzeń audio,
  • 59% hoteli,
  • 40% ubezpieczeń,

których zakup poprzedzony był researchem online.

Marketing szeptany w Alte Media

Co miesiąc w interesach naszych klientów pojawiamy się na ponad 100 forach, portalach społecznościowych i blogach. Reprezentujemy firmy z branż takich jak beauty, consulting, sport i rekreacja, nieruchomości, architektura, wyposażenie wnętrz i inne. Wzbudzamy szum wokół marek, nawiązujemy dialog i budujemy pozytywny wizerunek.

Przykład szeptanki z branży odzieżowej

Nasze doświadczenie, warunki i dostępne narzędzia, pozwalają uniknąć takich trudności jak ostrzeżenia i blokady na forach (np. z powodu częstego wyszukiwania jednej frazy czy dodawania linków ), a dzięki rozbudowanej bazie, znajdowanie odpowiednich wątków zajmuje minimum czasu. Przed rozpoczęciem “szeptania” robimy dogłębną analizę produktu, w miarę możliwości również testy – a wszystko po to, żeby wpisy były maksymalnie naturalne i przede wszystkim zgodne z prawdą.

Zaciekawiła cię ta forma promocji? Chcesz z niej skorzystać? Skontaktuj się z nami!